9881 - виявлено ДПС фактів володіння КІК (пп. 392.6.3 ПКУ).
6721 - подано повідомлень про КІК (від фіз. та юр. осіб).
Не повідомлено про 3160 КІК! ШТРАФ за неподачу Повідомлення - 805.200 грн.!
Блок 1. ПОВІДОМЛЕННЯ про КІК. КІК-ЗВІТНІСТЬ.
1.1. КОНТРОЛЕРИ КІК - які зобов’язання на них покладаються?
- Подання повідомлень про КІК, зміну участі в КІК.
- Подання звіту про КІК. Порядок та періодичність звітування.
- Надання ДПС інформації, пояснень та документів за запитом.
- Сплата КІК податків (фіз+ юр особами). Розрахунок скоригованого прибутку.
1.2. ПОВІДОМЛЕННЯ про КІК.
- Кому, Коли і Як подавати?
- Подача Повідомлення про КІК, якщо ви як фіз. / юр. особа є власником, співвласником в іноземній юр. особі, ДПС про:
- Кожне набуття / відчуження частки або початок / припинення фактичного контролю над іноземною юр. особою;
- Заснування, створення / ліквідація або набуття / відчуження майнових прав на частку в активах, доходах чи прибутку утворення без статусу юр. особи.
- Період. За операції якого періоду потрібно подавати Повідомлення?
- Заповнення Повідомлення про КІК. Особливості. Проблемні питання:
- Повідомлення про кожне набуття/втрату частки в КІК чи тільки про зміну ознак контролера?
- Якщо докупаєте частку до "старої"?
- Спільне володіння. Як зазначати резидентів, спільно з якими здійснюється володіння частками - якщо відсутня інформація?
- Додаткові емісії акцій, деномінації, самовикуп акцій іноземної акціонерної компанії якщо розмір % в КІК змінюється, а кількість акцій ні.
- Набули статус резидента України - подача повідомлення за фактом, як раховувати 60 днів?
- Повідомленя у разі ліквідації - випадок не визначений формою.
- Форма Повідомлення про КІК та Порядок надсилання Повідомлення до контролюючого органу. (Наказ МінФіну № 512).
- Чим Повідомлення про КІК відрізняється від Звітності по КІК? Яке наповнення?
- Строки. Повідомлення про набуття або втрати контролю над КІК надсилається протягом 60 днів:
- З дня набуття або відчуження частки в КІК;
- З дня встановлення або припинення фактичного контролю над КІК;
- По кожному КІК окремо.
- Відмова у прийнятті Повідомлення - які підстави?
1.3. ЗВІТ про КІК - готуємось до подачі за 2022 та 2023!
- ЗВІТ про контрольовані іноземні компанії:
- Звіт про КІК.
- Скорочена форма Звіту про КІК.
- Форма звіту про КІК. Порядок заповнення звіту. Наказ МінФіну № 254.
- Як подати КІК-звіт?
- Хто і як звітує? Особливості. Ключові аспекти для підготовки звітності про КІК до ДПС.
- Складається та подається по кожній контрольованої іноземної компанії окремо.
- Чи завжди потрібно подавати звіт про КІК?
- Який обсяг інформації розкривається в звіті по КІК:
- в Звіті про КІК.
- в Скороченій формі Звіту про КІК. Можливість подання спрощеного звіту з наступним поданням повного.
- Наповнення.
- До звіту про КІК обов’язково додаються копії фінансової звітності КІК та документи, що підтверджують розмір прибутку КІК за звітний (податковий) рік та сплату податків КІК у іноземних юрисдикціях.
- Чи потрібно вказувати розмір прибутків, суми дивідендів, операції з НПЮ, прибутки від постійних представництв...?
- Обов'язкові додатки до форми звіту: аудійована звітність офшорів, ТЦУ-документація по КІК.
- Звіт «сплячим» КІК - чи подавати за наявності підстав для звільнення від оподаткування, при від’ємних значеннях прибутків КІК
- «Покинуті» / «забуті» нерезидентні структури - чи є зоною ризику, якщо по ним не звітувати?
1.4. Строки подачі Звіту про КІК:
- Для фізичних осіб:
- Одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи;
- До 1 травня 2024 року (для Звітів за результатами 2022-2023 років).
- Для юридичних осіб:
- Одночасно з поданням річної декларації з податку на прибуток підприємств;
– До 1 березня 2024 року (для Звітів за результатами 2022-2023 років).
- * Якщо граничні строки підготовки фін. звітності у відповідній іноземній юрисдикції спливають пізніше граничних строків подання річної Декларації - такі копії фінансової звітності КІК подаються разом із річною Декларацією за наступний звітний (податковий) період.
Блок 2. ШТРАФИ по КІК!
2.1. ШТРАФИ за неподачу Повідомлення - 805.200 грн. (по кожній КІК):
- Статистика ДПС - НЕ повідомлено про 2916 КІК (з 2022 по 1.03.2023 року). Готові до штрафів?
- 2710: подано повідомлень про КІК (від фіз. та юр. осіб).
- 5626: подано повідомлень до ДПС про факти володіння КІК (від контролююючих органів, інших держав, банків, фін. установ).
2.2. ШТРАФИ по Звітам:
- Неподання Звіту про КІК.
Штраф 100 прожиткових мінімумів (ПМ), встановлених на 1 січня звітного року – 268.400 грн.
- Повторне неподання Звіту про КІК протягом 30 календарних днів після сплати штрафу.
Штраф 5 ПМ – 13.420 грн. за кожен календарний день, але не більше 300 ПМ – 805.200 грн.
- Несвоєчасне подання Звіту про КІК.
Штраф 1 ПМ за кожний календарний день неподання, але не більше 50 ПМ – 134.200 грн.
- Не відображення в Звіті про КІК інформації стосовно наявних КІК та/або не відображення інформації, передбаченої пп. «г» - «з» 392.5 ПКУ.
Штраф – 3% суми доходу КІК або 25% скоригованого прибутку КІК, не відображених у звіті про КІК, але не більше 1000 ПМ - 2.684.000 грн.
- Неподання (не в повному обсязі) документації з ТЦУ.
Штраф до 2.684.000 грн.
2.3. Коли будуть застосовуватися штрафні санкції та пеня під час визначення та обчислення прибутку КІК?
Блок 3: КОНТРОЛЬОВАНІ ІНОЗЕМНІ КОМПАНІЇ (КІК): НОВІ ПРАВИЛА за 2022 + 2023!
3.1. ВИЗНАЧЕННЯ та ВИЗНАННЯ КІК.
- Які структури є КІК? Іноземна компанія ≠ КІК. Як взнати, що володієте КІК?
Аналіз іноземних структур на необхідність звітування / сплати податків за правилами КІК.
- "Сплячі" КІК. Збиткові КІК. Компанії у стані "Strike off"... - Звіт по КІК подавати потрібно, т.я. вони не ліквідовані.
- Які правила КІК щодо фондів і трастів та ін.
3.2. Іноземна компанія є КІК в Україні якщо:
- Володіння часткою в іноземній компаній.
Частка, якою податковий резидент України (юр. або фіз. особа) володіє - становить більше ніж 50% або більше ніж 10% (за умови, що сумарно резиденти України володіють у такій КІК часткою у розмірі 50% і більше). Як правильно рахувати?
- Здійснення фактичного контролю.
Податковий резидент України (юр. або фіз. особа) здійснює «фактичний контроль» над КІК (самостійно чи разом з іншими).
Чи передбачені винятки (нюанси щодо фізичних осіб, які володіють КІК опосередковано через ЮО-резидента)?
3.3 Фактичний контроль.
- Фактичний контроль в рамках КІК. Хоча б 1 з обставин за ПКУ, наприклад:
- надання особою зобов’язуючих вказівок органам управління іноземної компанії;
- можливість здійснювати або блокувати операції за банківським рахунком іноземної компанії та інші...
- Фактичний контроль для критеріїв постійних представництв (ПП).
- Фактичний контроль для визнання нерезидентної компанії резидентом України.
- Чи є різниця?
3.4. КОНТРОЛЮЮЧІ ОСОБИ. Хто вони? Зобов'язання в рамках правил КІК.
- Визначення «Контролюючої особи» - пороги володіння, правила розрахунку часток володіння і критерії «фактичного контролю»
(надання вказівок, здійснення перемовин щодо правочинів, довіреності, розпорядження банківським рахунком...).
- Ризики - найпоширеніші питання.
3.5. Чи є ризики для українських директорів, бухгалтерів, що керують іноземними рахунками своїх бенефіціарів?
- Як уникнути статусу «контролера»?
- Розмивання часток - чи буде «виходом»?
- Хто буде нести КІК-ризики при сукупному контролі над КІК?
3.6. Дедлайни 2023-2024 років.
- Що потрібно зробити для мінімізації КІК-ризиків?
Блок 4: ВИЗНАЧЕННЯ БАЗИ ОПОДАТКУВАННЯ.
ЗВІЛЬНЕННЯ ВІД ОПОДАТКУВАННЯ за правилами КІК.
4.1. Суть правил контрольованих компаній в Україні і в світі.
- Концепція оподаткування прибутку КІК – фізичної або юридичної особи, що є контролюючою особою КІК.
- За яких умов фізична особа буде потрапляти на оподаткування КІК?
- Оподаткування нерозподіленого прибутку офшорних структур.
4.2. База та об’єкт оподаткування.
- Скоригований прибуток КІК. Особливості розрахунку.
- Розраховується окремо по кожній КІК;
- На підставі фінансової звітності КІК;
- Валюта розрахунку;
- Від'ємне значення скоригованого прибутку КІК;
- Пропорційно до частки у капіталі іноземної компанії;
- Як відображати у декларації скоригований прибуток КІК?
- Результат інвестиційних операцій з ЦП, облік збитків, операції з пов'язаними особами, обмеження по процентних витратах, облік прибутку постійних представництв (ПП).
- Зменшення об'єкту оподаткування на суму податків, сплачених за кордоном.
- Коригуючі різниці за ПКУ – кейси та особливості (опосередковане володіння КІК через інший КІК, інші коригування з 1 січня 2023 р.).
АНАЛІЗ КЕЙСУ: Контролер володіє кількома КІК.
Особливості врахування доходів від участі в капіталі та дивідендів при розрахунку скоригованого прибутку КІК.
4.3. Звільнення від оподаткування.
- На які випадки поширюється?
- Пороги прибутковості: КІК, які сукупно заробляють дохід <€ 2 млн або які є публічними
(акції КІКа допущені до лістингу на біржі, перелік яких затверджено КМУ) чи мають статус благодійних.
- Інші критерії:
Двосторонній договір між країнами про уникнення подвійного оподаткування/обмін податковою інформацією;
Сплата податку на прибуток за ставкою ≥13%;
Чи доля пасивних доходів КІК ≤50% загальної суми доходів КІК.
4.4. Володієш «класичним» та іншим офшором - чи можна не платити додаткові податки?
- Кіпрська компанія (будь-яка) - чи можна вивести з-під оподаткування прибуток?
- Компанії з яких юрисдикцій не збільшать податкове навантаження українських бенефіціарів?
- Які податкові рішення під ударом в першу чергу?
4.5. Ставки ПДФО для бенефіціарів КІК (юр. та фіз. осіб).
- 18%, 9%, 5%. Умови їх застосування.
- Яким умовам належить відповідати для можливості застосування найнижчих ставок в 5% і 9% ПДФО (наскрізні дивіденди для фіз. осіб)?
4.6. ЗАКОН № 1914-ІХ! Деталізація правил розрахунку ПДФО від іноземного доходу з:
- Прибутку КІК;
- Інвестиційного прибутку;
- Виплат доходу від партнерств, трастів, фондів та інших утворень без юр. особи.
4.7. Безподаткова ліквідація КІК.
- Умови на терміни застосування.
- Чи можна ще встигнути стрибнути в останній потяг?
- Податкові періоди, які підпадають під звільнення від сплати ПДФО. Нюанси щодо сплати ВЗ. Необхідність аудиторського висновку.
- Ліквідація більш ніж 1 юридичної особи.
- Розкриття інформації про джерела отримання коштів.
- Доходи від безподаткової ліквідації отримані у 2022 році. Їх відображення.
4.8. Санкції за порушення правил КІК.
- Пільговий «тренувальний» період (за результатами 2022-2023 рр. не застосовуються штрафні санкції та пеня за порушення ст.392 ПКУ «під час визначення та обчислення прибутку КІК»).
- Неподання КІК-звіту - ризик або вигідна стратегія?
4.9. Розклад КІК-апокаліпсису.
- Дорожня карта важливих дат застосування правил КІК (для українських резидентів - фізичних і юридичних осіб).
Блок 5. ПОДАТКОВИЙ КОНТРОЛЬ за КІК.
5.1. Податковий контроль за КІК - строки, штрафи, підстави.
- Підстави перевірки контролюючих осіб. Форми та межі податкового контролю за КІК.
- Запити про надання додаткових пояснень та первинної документації КІК.
- Проведення відеоконференції із співробітниками КІК.
- Зустрічні звірки.
5.2. Документи, які ДПС може запросити у контролера під час проведення перевірки.
- Копії первинних документів щодо окремих або всіх операцій КІК.
- Документацію з ТЦУ.
- Аудиторський висновок щодо фінансової звітності КІК.
5.3. Контроль за бенефіціарами через аналіз КІК - як може бути реалізований?
- ДПС через КІК отримує інформацію: про рахунки фіз.особи, їх компаній, про операції, як були зароблені кошті, які податки з них сплачені...
- Бенефіціар – контролер бізнесу.
- Податкові ризики бенефіціара та його бізнесу.
Блок 6. ДПС - як дізнається про КІК. МІНІМІЗАЦІЯ КІК-РИЗИКІВ.
6.1. Отримання ДПС інформації.
- З яких джерел і яким способом ДПС може отримати інформацію про ваші закордонні активи і КІК?
(слідчі дії, бази даних, витік даних, держ.реєстри, запити ДПС, обмін податковою інформацією, CRS, обмін покраїнною звітністю по ТЦУ.
- Закордонні активи і КІК. Чи реальне отримання інформації по офшорам?
6.2. Українські банки, інші фін. установи з 2022 р. повідомляють інформацію ДПС про фіз. та юр. осіб, які володіють іноземними компаніями.
- Повідомлення про виявлення факту, що свідчить про володіння фіз./юр. особою – резидентом України часткою в іноземній юр. особі:
- подається щодо кожного факту окремо;
- надсилається не пізніше 5 робочих днів з дня виявлення фактів.
- Відповідальність:
- є контролюючою особою щодо іноземної компанії;
- не подавали повідомлення щодо неї до ДПС;
- не подавали звітність з КІК;
- не сплачували податки за правилами КІК.
6.3. Використання закордонних рахунків і КІК-ризики.
- Як працює процедура автоматичного обміну банками фін. інформацією для податкових цілей (CRS) і чому важливий резидентський статус.
- Обсяг інформації, що надається в рамках CRS.
- Перспективи приєднання України до автоматичного обміну банківською інформацією.
Блок 7. АВТОМАТИЧНИЙ ОБМІН ІНФОРМАЦІЄЮ. Імплементація CRS. Закон № 2970-IX діє з 1.07.2023р.!
ДПС та ІНОЗЕМНІ ФІСКАЛЬНІ ОРГАНИ.
7.1. CRS – ПРИЙНЯТО ВРУ!
- Закон № 2970-IX «Зміни ПКУ… щодо імплементації міжнародного стандарту автоматичного обміну інформацією про фін. рахунки».
- Застосування правилр CRS. Основні зміни та положення.
- Іноземні кошти - «під прицілом»! Маєте підтвердження походження коштів?
7.2. СRS vs КІК vs резидентство.
- Як ДПС дізнається про ваші статки, фінансові рахунки за кордоном та іноземні компанії.
- КІК: як їх будуть виявляти, як визначатимуть власників КІК.
7.3. Україна і Тотальний обмін інформацією.
- Автоматичний обмін: між 115 країнами - інформацією про 75 млн. фінансових рахунків.
- Контроль рахунків: банківські, платіжні рахунки, рахунки у цінних паперах, інші види рахунків, договори, які відповідають критеріям, визначеним Угодою FATCA та/або Багатосторонньою угодою CRS.
- Двосторонній обмін інформацією за запитом (одна країна запитує інформацію в іншої про свого резидента):
- На основі конвенцій про уникнення подвійного оподаткування, де є положення про обмін податковою інформацією;
- Якщо між Україною та країною підписаний окремий договір про обмін податковою інформацією - TIEA;
- Перелік країн, з якими в України вже підписаний такий договір.
- Багатосторонній обмін інформацією (платформа, глобальний договір або Конвенція). Україна долучилась у 1998. За правилами Конвенції.
Реалізується через Конвенцію про взаємну адміністративну допомогу (Multilateral Convention on Mutual Administrative Assistance in Tax Matters).
Адміністративна допомога передбачає:
- обмін інформацією; - одночасні податкові перевірки; - участь у податкових перевірках кордоном;
- допомогу в стягненні податків та заборгованості; - допомогу у врученні документів.
7.4. Концепція автообміну CRS. Імплементація в Україні:
- Стандарт CRS. Загальний стандарт звітності та належної перевірки інформації про фінансові рахунки. Common Reporting Standard.
- Стандарт EOIR. Щодо обміну інформацією за запитом.
7.5. Отримання інформації ДПС, необхідної для обміну.
- Порядок отримання інформації для податкових цілей:
- По Стандарту CRS;
- На запит від компетентного органу іноземної юрисдикції на підставі міжнародного договору.
- Обов’язок подавати до ДПС України інформацію про фін. рахунки резидентів юрисдикцій. Правила надання інформації.
- Обсяг інформації, що передається.
7.6. Яка інформація потрапляє до системи автообміну.
7.7. Фінансові агенти.
- Строки завершення належної комплексної перевірки (НП) фінансових рахунків.
- Вимоги для фін.агентів застосовувати правила Стандарту CRS (перевірка фін. рахунків, подача ДПС інформації про рахунки власників).
- Контроль дотримання вимог Стандарту CRS фінансовими агентами.
- Штрафні санкції для фінансових агентів.
7.8. Функції та повноваження контролюючих органів для забезпечення контролю за виконанням CRS (агентами, власниками рахунків):
- Права контролюючих органів щодо збору інформації та документів щодо обміну інформацією для податкових цілей.
- Запити від ДПС - щодо походження коштів на іноземних рахунках та документів, що підтверджують таку інформацію.
7.9. Мінімальний строк зберігання документів. Порядок надання контролюючому органу таких документів:
- Збільшено мінімальний термін зберігання первинних документів, регістрів бух.обліку, фін.звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів - з 1095 днів до 1825 днів (5 років).
- Для ТЦО, КІК документів - термін зберігання залишився 2555 днів (7 років).
7.10. Юрисдикції, що застосовують стандарт CRS.
7.11. Як не потрапити в систему автоматичного обміну інформацією.
- Податкове резидентство (України чи країни перебування) для CRS. Місцевий податковий номер. Посвідка на тимчасове проживання.
- «Громадянство» та «податкове резидентство».
7.12. CRS - перші результати автоматичного обміну CRS.
7.13. Можливі наслідки CRS та CFC (КІК)
Блок 8: ШТРАФ ЗА НЕ НАДАННЯ ВІДПОВІДІ НА ЗАПИТ ДПС (CRS). Закон № 2970-ІХ.
8.1. Ненадання відповіді на запит, неподання, подання не в повному обсязі платником, фін. агентом, іншою особою документів чи інформації:
- Штраф у розмірі 5 розмірів мінімальної зарплати (33500 грн.) - за кожний факт.
8.2. Неподання або подання не в повному обсязі документів чи іншої інформації на запит:
- Штраф у розмірі 1 мінімальної зарплати (6700 грн.) - за кожний такий факт.
8.3. Сплата штрафів не звільняє особу від обов’язку подання інформації.
Блок 9: ПРОЕКТ ЗАКОНУ № 8137 "Про внесення змін щодо КІК".
Робочі групи - зміни до змін (НЕ на користь патників)!
9.1. Трансферне ціноутворення.
- Залишається необхідність ТЦУ-коригування для контролерських КІК.
9.2. Скасування пільгових ставок (5% / 9%) для наскрізних дивідендів українського походження
9.3. Не звільнення з під оподаткування КІК з:
- Класичних офшорних територій (Сейшели, Беліз...);
- Низькоподаткових (Андора, Гібралтар, Гонконг, Боснія і Герцоговина тощо).
9.4. Частка рівно 10% - з 2024 року підпадатиме під «кваліфікований» розмір частки для цілей визначення ознак контролера.
9.5. Перевірки ДПС. Податковий аудит щодо КІК (удосконалено процедури):
- ДПС може проводити позапланові документальні перевірки (CRS в роботі) за наявності інформації про:
- Недекларування КІК; - Неподання / невчасне подання повідомлення про КІК.
- Запити щодо КІК. В яких випадках та щодо якої інформації платника можуть надсилатись.
- Аудиторський звіт та копії документів.
- Переклад на українську первинних доків на запит ДПС.
- Як “належним чином" завірити фінансовий звіт?
9.6. Розрахунок скоригованого прибутку КІК (спрощено порядок).
- Визначення фін. результату від операцій з цінними паперами, корпоративними правами, деривативними контрактами.
- Курсові різниці. Переоцінка фінансових інвестицій.
- Сума активів, що надходять контролюючій особі в рахунок погашення права вимоги, яке виникло в результаті безподаткової ліквідації КІК.
- Критерій щодо 2 млн євро доходу - уточнено. Розрахунок ефективної ставки в юрисдикції КІК.
9.7. Контролери. Віднесення особи до переліку контрольованих осіб (уточено критерії):
- Обмежено перелік пов'язаних осіб, що мають спільний контроль.
- Trust deed - зозрахунок розміру частки та ознак фактичного контролю.
- Благодійні та громадські організації - не вважаються КІК. Членство не призводить до визнання платника податків контрольованою особою.
- КІК звіт за іноземного родича.
9.8. Юридичний чи фактичний контроль щодо КІК визначається
станом на 31 грудня відповідного звітного року.
- КІК є контрольованою, якщо резидент України (фіз. чи юр. особа), контролює 50+% самостійно, або 10+% сукупно з іншими українцями 50+%.
- Вийшли з КІК до кінця року – не маєте звітувати по такому КІК.
- Повідомити про зміну - все-одно потрібно.
9.9. Звітність по КІК.
- Строки звітування. Подача звіту про КІК та розрахунку чистого доходу КІК - за наступний за звітним кал.рік. (за 2023 - у 2025).
- Скорочена форма звіту - пропонується виключити.
9.10. Штрафи по КІК.
- Зменшено штрафи з 300 до 50 мінімумів (з 805.200 грн. до 134.200 грн.) за неподання повідомлення.
- Штрафи за неподання повідомлень по КІК з 1.01.2022 по дату набрання чинності Законопроекту не застосовуватимуться.
- НОВИЙ штраф за затримку подання повідомлення.
- Кожен день затримки – 1 мінімум (2684 грн у 2023 році).
- Максимальний штраф не більше 25 мінімумів (67100 грн.).
Блок 10. ВІДПОВІДІ НА ЗАПИТАННЯ.
СТРЕС-ТЕСТУВАННЯ (АУДИТ) ваших КІК-ризиків: базовий та поглиблений формат.